top of page
  • תמונת הסופר/תרונית עובדיה - אימון אישי

איך אימון אישי הופך ילדים שקופים לבעלי צבע ייחודי

עודכן: 18 בינו׳ 2021


אמא, אבא – אין לי חברים! כלים, תובנות וסיפור אישי שיעזרו לחזק ילדים עם קשיים חברתיים.

נערים וילדים בגיל ההתבגרות לא נולדו עם קשיים חברתיים וחרדה חברתית. אפשר וצריך לעזור לנערים ולמתבגרים דחויים, לא מקובלים ושקופים. איך אימון אישי יכול לסייע לפתח כישורים חברתיים, להעצים, להעלות את הביטחון והדימוי העצמי? הורים רבים מוטרדים ומתוסכלים ממצבם החברתי של ילדיהם - בצדק. הילדים גם חשים כאב ובדידות עצומים, כאשר אינם חשים שייכים ונאהבים. איך אפשר וצריך לפרוץ את המעגל הזה?

אם יש תופעה שמעוררת בי את חוש הצדק לצאת למלחמה, היא לראות נער או נערה שאף אחד לא מתקרב אליהם. הם לבד, עם עצמם, שקטים, בלתי נראים, מתחת לרדאר. חלילה לא להיות במרכז – שלא יתקרבו, שלא יתקשרו איתם, שלא יצטרכו לומר משהוא לא במקום.

ילדים שקופים החשים חרדה חברתית לא נולדו כך

ילד שקוף אין לו חברים, ילד שעושים לו חרם, ילד לא מקובל, ילד עם חרדה חברתית. רונית עובדיה מאמנת אישית מסבירה בהדרכת הורים איך להתמודד

כולם נולדו באותה נקודת פתיחה.

השקופים, חוו חוויה חברתית קשה שגרמה להם להימנע.

החשש ממה יקרה אם ינסו לפתוח את הפה גורם להם לא לדבר. הזיכרון כל כך נורא שעדיף להם פשוט לשתוק! אותם ילדים ונערים שקופים בוחרים להימנע, להתרחק, לא להביע את עצמם.

לחיות בעולם מצומצם, ללא קול, מבלי להשאיר עקבות.

איך לגעת בילד שקוף ולחדור בזהירות את החומה הלא שקופה?

כשפגשתי בקליניקה נער שקוף לגמרי ובעל עומק פנימי שובה, הוא היה כל כך שקט, דיבר לא ברור.

בעדינות ובכבוד רב שאלתי אותו אינסוף שאלות, מתוך עניין ורצון כן לדעת. ילדים החשים חרדה חברתית ומרגישים דחויים, לרוב לא באמת מאמינים שמישהו באמת מתעניין בהם ורוצה בחברתם.

לאט לאט נפתח הפרח. סיפר, שיתף ואז הדמעות התחילו לזלוג מעצמן. שאלתי - למה? מה קורה עכשיו? ענה לי ברגש העצום שטמון בו, כי אינו זוכר מתי התענינו בו לאחרונה. אמר: "אני כמו רובוט כזה. עושה הכל על אוטומט, מה שמצפים ממני. אני לא יוזם, לא שואל, לא מגיב".

כשפגשתי את הילד השקוף פגשתי את הילדה הדחויה שהייתי

באותו רגע פגשתי את הילדה שבי, שחששה, שנמנעה, שלא הייתה מקובלת. בשנות ההתבגרות, הייתי שעות רבות בלבד שלי, עם עצמי.

אמרתי לעצמי, כמה טוב שכמאמנת יש בי את היכולת להתחבר לחוויות ולרגשות של הנער השקוף והדחוי חברתית. האמפטיה הזו מאפשרת להציף את הרגשות האלה כל פעם מחדש, ולהשתמש בעצמי ככלי באימון ילדים ובני נוער.

גם אחרי יותר מ-40 שנה החוויה עולה ואני לא דוחה אותה, אלא חזקה ממנה ומשתמשת בה באימון.

ילדה שקופה, ילדה שאין לה חברים, ילדה לא מקובלת, ללא הדרכת הורים תהפוך לנערה שקופה, למתבגרת ללא חברים הסובלת מחרדה חברתית

איך לעזור לילד דחוי חברתית ולא מקובל בכיתה?

רציתי כל כך לומר לאותו ילד על סף נער, אתה כל כך מיוחד, נער מקסים שכמותך. אל תיתן לאף אחד לנהל אותך. במיוחד, אל תיתן למחשבה ״אני לא כמוהם אז אני לא שווה״ לשלוט בך.

הארתי בפנס והדגשתי את הייחוד והמופלאות שבילד. ילדים דחויים ולא מקובלים מרגישים כל כך כבושים, מצומצמים ולא מורגלים באהבה עצמית, עד שאינם מאמינים בערך של עצמם ובהיותם מופלאים כמו שהם.

איך ילד שקוף שאין לא חברים יכול להאמין שהוא פלא יחיד ומיוחד? לפני שניקיתי חוויות תודעתיות והסברים שעיצבו את מקור העצמי השקוף, התמקדתי רק בדבר אחד – לשטוף את הילד באהבה ובקבלה עצמית. חזרתי ושיקפתי לילד כמה הוא מיוחד, שווה ומה יש לו להציע לעולם.

המטרה באימון לילדים שקופים, דחויים ללא חברים היא תחילה להעצים - להעלות את הדימוי והביטחון העצמי של הילד או הילדה הנער או הנערה.

כך התמקדתי בפיתוח היכולת של אותו נער לשמוע ולהאמין בקול שאומר כמילות השיר המקסים של חווה אלברשטיין "אתה פלא אתה יחיד ומיוחד". ילד דחוי ללא חברים מורגל להדוף את הקול החיובי הזה. הוא שנים אימץ תודעה הפוכה, וכבר אינו מאמין שהוא אכן מיוחד ובעל ערך עצמי.

איך אנחנו ההורים יכולים לעזור לילדינו השקוף שאין לו חברים, גם כשאנחנו לא אתו בכיתה?

אחד התסכולים היותר גדולים שלנו כהורים, לראות את הילדים והמתבגרים שלנו סובלים, מבלי יכולת לעזור. הם שם לבד - בבית הספר, בתיכון ובחבר'ה. הדילמה שלנו כהורים שאם נתערב אנו עלולים לגרום נזק. כיצד נוכל לתת למתבגרים היקרים שלנו כלים לצלוח קשרים חברתיים בכוחות עצמם אם נעשה את העבודה במקומם?

הכאב כל כך גדול להורים ולילדים, שלפעמים מפחדים לגעת, לדבר, לפתוח. במצבים אלו לפעמים דווקא לאימון אישי מקצועי, רגיש ולא שיפוטי יש יתרון. הילדים והמתבגרים פחות חוששים להיפתח בסביבה מוגנת.

ילד שקוף, הופך לנער שקוף הופך לצעיר שקוף בגיל ההתבגגרות. רונית עובדיה מאמנת אישית מתמקדת בהדרכת הורים לילדים שקופים

מתי כדאי לפנות לאימון אישי ולהדרכת הורים בקשיים חברתיים?

הקושי עם ילדים שקופים שלעיתים הם לא מספרים, לא משתפים גם בבית. לפעמים כדי שלא יכאב יותר גם בבית ובמשפחה הם נמנעים ונסגרים מול המחשב. איך בכל זאת ניתן לזהות סימנים שאימון אישי יכול לעזור למתבגרים שלכם?

  • נמנעים זמן ממושך מקשר עם בני גילם בבית הספר, ללא חברים וקשרים אנושים.

  • לא רוצים להשתתף בפעילויות ובמפגשים כמו: חוגים, צופים, טיולים, מסיבות כיתה.

  • נצמדים להורים ומעדיפים את חברתם על פני בני גילם.

  • נסגרים, נעלמים, לעיתים עצובים, לכאורה בישנים, לפעמים דיבורם חלש ולא ברור.

משהו נשמע לכם מוכר? קשה לכם לשים את האצבע? רוצים להתייעץ לשאול?באימון אישי לבני נוער ולצעירים נתמקד בהעצמה - חיזוק הביטחון העצמי, הדימוי והערך העצמי, זה המפתח. במקביל נתרגל מיומנויות חברתיות ואימון בכישורים חברתיים. נתייחס גם לחסמים, מחשבות נוקשות ואמונות מגבילות.

 

>> מה חשבת? אשמח לתגובה שלך כאן למטה :)


1,302 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page