top of page
  • תמונת הסופר/תרונית עובדיה - אימון אישי

איך אימון אישי משולב מיינדפולנס מרפא אכזבה של מתבגר, שלא התקבל למגמה?

עודכן: 18 בינו׳ 2021

נראה שהמגמות בתיכון ובחטיבה ובחינות הבגרות לא מכשירות את בני הנוער בגיל ההתבגרות לאתגרים של העולם החדש. תחומי הלימוד, המקצועות ועולם התעסוקה ישתנו עד שהמתבגרים שלנו יסיימו צבא ויתקבלו לאוניברסיטה. ילדים ובני נוער שיפתחו מיומנויות חברתיות ורגשיות יוכלו להוביל דווקא בעולם טכנולוגי שמשתנה בקצב מואץ. איך אימון ומיינדפולנס יתנו להם כלים כדי להתמודד עם קביעות השינוי?

בעולם של מסכים, טכנולוגיה, ו"סלפי" דווקא חשוב להתחבר ל"סלף" – העצמי שלנו ושל הילדים שלנו בגיל ההתבגרות. מיינדפולנס כלי נהדר לפיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות.


הפנים של הבן שלי באדמה

הסיפור מתחיל בטלפון מאימא מודאגת שסיפרה שבנה מאוכזב, כי לא התקבל למגמה שרצה, ועכשיו הוא רוצה לעזוב את בית הספר.

שאלתי, אז מה אתם עושים עם זה? לא הרבה, ענתה האם הקשובה.

ניסינו לנחם, להציע לו לעבור למגמה אחרת שרוב חבריו שם, אבל הוא לא מצליח לצאת מזה. "הפנים של הבן שלי באדמה".

ניסיתם לבדוק איתו מה עומד מאחורי המילה אכזבה? אילו מחשבות וסיפורים מציפים את הנער המתבגר?

הצעתי, שנהפוך את תחושת ההחמצה והכישלון להזדמנות!

איך מיינדפולנס עוזר לנו כהורים לעזור לבני נוער, כאן ועכשיו?

רונית עובדיה מאמנת אישית לבני נוער בגיל ההתבגרות עם מיינדפולנס

מיינדפולנס הוא כלי עבודה, שמאפשר לנו להקשיב ולתת תשומת לב לכאן ועכשיו, ללא שיפוטיות. כשהמודעות שלנו (ילדים, מתבגרים והורים) מתמקדת בכאן ועכשיו, הסיפור של "המגמה" ועוד "רבים וטובים", מאבדים לאט לאט מכוחם וממשקלם המכאיב.

אימון משולב מיינדפולנס (Mindfulness - מודעות קשובה) מאפשר לנו כהורים לפתח יכולות דו-כיווניות:

· מצד אחד, אנחנו כהורים יותר קשובים למחשבות ולרגשות שעולים בנו, ויכולים לבחור להגיב לילדינו לא מתוך אוטומט.

· מצד שני, ילדינו יותר מתורגלים לזהות ולשתף ברגשותיהם. התקשורת יותר פתוחה ומדוברת. בגיל ההתבגרות (ובכל גיל) חשוב שהילדים שלנו לא יחששו לבטא רגשות כאובים כמו תסכול, אכזבה וצער. כשמכלול הרגשות של המתבגרים "על השולחן" ההתמודדות הרבה יותר ישרה וישירה.

במקום "לטאטא" ולהדחיק רגשות עדיף לתת להם מקום!

כשאנחנו כהורים מאפשרים לרגשות, למחשבות ולתחושות של ילדינו לעלות, הן מקבלות מקום ולגיטימציה. במקום "לטאטא" את הרגשות הכואבים, נעודד לשתף בהם, נפחית את תחושת הבדידות של בני הנוער, ואפילו נוכל להיפרד מהרגשות הקשים, או לפחות לא להיבהל מהם.

עדיף שנעודד לדבר, להקשיב ולשתף בקשיים, כך נאפשר לפוגג אותם ולהפחית קיבעונות שעלולים להשתחזר בסיטואציות אחרות. הקשבה ללא ביקורת ושיפוטיות מפחיתה את תחושת הבדידות של בני הנוער, ונותנת להם תחושה שאכפת לנו מהם בהצלחה ובכישלון, בתקופות הכי משמעותיות בחייהם.


ילדה שקופה, ילדה שאין לה חברים, ילדה לא מקובלת, ללא הדרכת הורים תהפוך לנערה שקופה, למתבגרת ללא חברים הסובלת מחרדה חברתית

איך אימון ומיינדפולנס לבני הנוער יכין אותם לעולם החדש?

תרגול מיינדפולנס כאן ועכשיו יעניק לילדינו בכל גיל כישורים חברתיים ורגשיים (SEL - Social Emotional Learning), שכל כך נחוצים דווקא בעולם של מסכים וסלפי.

העולם משתנה בקצב מטורף. מקצועות ותחומי לימוד שהיום רלוונטיים, אולי כבר לא יהיו נחוצים, כשבני הנוער יסיימו בגרויות וצבא. אין ספק, השינוי הוא הקבוע. הטכנולוגיה המואצת דווקא תדגיש את הנחיצות של מיומנויות חברתיות ורגשיות כיתרון, למי שידעו לתקשר עם אחרים ועם עצמם.

העולם המשתנה יצריך למידה תוך כדי תנועה, קבלת החלטות מיידיות, גמישות מחשבתית, יוזמה, חשיבה יצירתית, יכולת אלתור, תמרון, תנועה ודינמיות. תרגול מיינדפולנס ומודעות לעצמנו יאפשרו לבני הנוער להתמודד עם לחץ, תסכול, כאב, כישלון וצורך להסתגל לשינויים מהירים שהעולם החדש מזמן.


>> נשמע עתידני? לא, השינוי כבר כאן! עדיף שנסתכל לו בעיניים, ונעניק לילדינו את ארסנל הכלים, שיכין אותם כבר עכשיו לשינויים עתידיים ולאי-וודאות מובטחת.

 

>> מה חשבת? אשמח לתגובה שלך כאן למטה :)


75 צפיות
bottom of page